Bij Wim Claes Transport & Logistiek hechten we veel belang aan een warm welkom en een vlotte start voor nieuwe collega's. Een gestroomlijnde start is dan ook essentieel voor onze visie waarin we streven naar een gewaardeerd en betrokken gevoel bij onze medewerkers.
Een collega die met een glimlach aan de slag gaat, levert beter werk af en is kind-aan-huis bij onze klanten. De opstart is dus een cruciale stap in ons bredere onboardingtraject.
Maar wat houdt een onthaalproces nu precies in en welke stappen worden doorlopen?
We nemen je graag mee op pad met onze chauffeur Matteo. Benieuwd hoe hij zijn eerste dagen en weken bij ons beleefde?
Ontdek het in deze blog.

Stap 1:

Matteo’s eerste dag start met een opstartgesprek. Hierin overloopt onze HR-verantwoordelijke samen met Matteo de werkafspraken en procedures. We vinden het belangrijk dat iedereen zich ondersteund voelt, Matteo krijgt dan ook meteen te horen bij wie hij terecht kan met vragen en problemen. Hiernaast leggen we ook onze bedrijfswaarden uit, zodat hij begrijpt wat wij als bedrijf belangrijk vinden en hoe hij hieraan kan bijdragen.

Stap 2:

Matteo krijgt een rondleiding in ons distributiecentrum, zodat hij meteen op de hoogte is van het reilen en zeilen van ons bedrijf en vanaf dag één zijn weg vindt. Tijdens de rondleiding ontmoette hij ook al onze magazijniers en de collega's van het officeteam.

Stap 3:

We maken een kiekje van onze nieuwe collega en delen dit samen met wat tekst en uitleg in de WCTL-app, ons intern communicatiekanaal. Op die manier zijn al onze collega's op de hoogte van de komst van Matteo en kunnen ze hem verwelkomen zodra ze hem ontmoeten. Wie weet deze vrijdag al, op onze wekelijkse afterworkdrink?

Bovendien ontvangt Matteo binnenkort zijn bedrijfskleding, één van onze professionele visitekaartjes bij klanten. Zo kan hij meteen laten zien dat hij deel uitmaakt van ons team en ons bedrijf vertegenwoordigt met trots.

Stap 4:

Matteo gaat enkele dagen op pad met zijn peter-chauffeurs, Luc en Erwin. Hier leert hij werken met onze boordcomputers en de nodige documenten correct invullen.

Onze peter-chauffeurs zijn daarnaast altijd bereid om extra uitleg te geven over onderwerpen zoals ladingzekering en hoffelijkheid tijdens het rijden.

En alsof dat nog niet genoeg is, krijgt Matteo ook de kans om onze peter-chauffeurs aan het werk te zien tijdens hun klantencontacten. Op die manier leert hij hoe hij zelf op een professionele manier met klanten kan omgaan.

Stap 5:

Na een week met de peter-chauffeurs gaat Matteo zelf de baan op. Hij weet nu dat communicatie in onze business ‘centraal’ staat, en zal meteen anticiperen indien nodig.

Natuurlijk kan hij nog steeds rekenen op onze planning voor eventuele vragen.

Stap 6:

We checken regelmatig bij Matteo hoe het gaat met hem, zijn ritten en de klanten. Op die manier houden we de vinger aan de pols en kunnen we snel inspelen op eventuele problemen.

Jaarlijks houden we ook een feedbackgesprek waarin beide partijen aan bod komen. We luisteren naar de signalen die de collega's ons geven en bieden op onze beurt ook feedback over het werk dat zij afleveren.

 

Natuurlijk is er ook voldoende tijd voor ontspanning. We organiseren regelmatig leuke en informele activiteiten, zoals gezonde lunches, afterworks en een teambuilding.

We zijn altijd blij als Matteo en de andere collega's hieraan deelnemen. Zo creëren we een gezellige sfeer binnen ons bedrijf waarin we samenwerken en elkaar ondersteunen.

We blijven steeds investeren om onze bedrijfsprestaties en het Wim Claes DNA te versterken.

Ben jij op zoek naar een nieuwe uitdaging? Wij zijn altijd op zoek naar getalenteerde mensen die ons team willen versterken. stuur jouw CV en motivatiebrief naar jobs@wimclaes.be en kom mee aan boord.

BEKIJK VOLLEDIGE BLOG