Duurzaamheid en transport: zijn dat geen tegenpolen? Wij geloven alvast van niet. Van kleine initiatieven tot grootschalige investeringen, in alles wat we doen, proberen we bij Wim Claes Transport & Logistiek maatschappelijk verantwoord te ondernemen. De aankoop van een elektrische truck, als eerste KMO in Limburg, valt ongetwijfeld onder die laatste noemer. Dit weekend schitterde hij nog op het European Truck Racing Championship en vanaf deze week kan je hem spotten op de baan. Lees er alles over in deze blog.

Bij Wim Claes Transport & Logistiek zetten we resoluut koers richting duurzame toekomst, want onze eerste 100% elektrische truck staat in de startblokken. De Mercedes eActros heeft een rijbereik tot 450 km en zal vooral ingezet worden op korte, lokale en regionale ritten. Het is de eerste in Limburg en de tweede in België. In totaal telt onze vloot nu al meer dan 70 voertuigen. Een verdubbeling t.o.v. 3 jaar geleden.

Samen met onze partner, Mercedes Benz- Groep Jam, presenteerden we onze nieuwste telg aan het brede publiek op het European Truck Racing Championship in Zolder.

Laadinfrastructuur uitbreiden

Hoe werkt dat nu in de praktijk, zo’n elektrische truck? Na elke rit zal de e-truck ingeplugd worden in het distributiecentrum in Genk. Na een nachtje laden kan hij er weer tegenaan. Momenteel zijn openbare oplaadpunten voor elektrische vrachtwagens in België schaars, maar de overheid heeft middelen vrijgemaakt om het aantal laadpunten te vergroten. Met een snellader voor e-trucks zou de vrachtwagen op driekwartier bijgetankt zijn. Ideaal om te combineren met de verplichte rustpauzes van de chauffeur en om in de toekomst meer in te zetten op langere ritten.

Duurzame ambities

Naast elektrisch rijden rollen we bij Wim Claes Transport & Logistiek nog meer acties uit met een duurzame impact. Wist je dat meer dan 80% van de energie in ons distributiecentrum 100% groen is? Bovendien is alles uitgerust met LED-verlichting en zonnepanelen. Op ons terrein staat zelfs een windmolen. Daarnaast besparen we fors op papierverbruik met de digitale vrachtbrief, voorzien we eco-drive opleidingen voor onze chauffeurs, bundelen we goederen zoveel mogelijk om ritten uit te sparen en investeren we in een fietsbeleid. Kortom, Kilometer per kilometer rijden we richting een duurzame toekomst.

BEKIJK VOLLEDIGE BLOG